top of page
Éducation

België:
Belangenbehartiging en bewustmaking

Het bewustmaken van Belgische leerlingen over Wereldburgerschapseducatie en de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs).

Project: CARE Belgium

 

Locatie: België (scholen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest)

Context:​​

Hoewel jongeren in België toegang hebben tot onderwijs en de media, blijft het bewustzijn van mondiale kwesties (klimaatverandering, mondiale ongelijkheid, migratie, mensenrechten) gefragmenteerd en vaak afwezig in het schoolcurriculum.


De ondernomen initiatieven trachten deze leemte op te vullen door Wereldburgerschapeducatie (WBE) te integreren in scholen en door het maatschappelijk middenveld en beleidsmakers te mobiliseren via gestructureerde pleitbezorging. Deze initiatieven beantwoorden aan een groeiende vraag van jongeren en leerkrachten om onderwerpen aan te pakken die verband houden met solidariteit en duurzame ontwikkeling.

Plaidoyer/sensibilisation
 Objectif général
Algemene doelstelling

Wereldburgerschapseducatie (WBE) bevorderen door leerlingen bewust te maken van mondiale vraagstukken en de SDGs.

Begunstigden: Leerlingen van Athénée Royal Toots en Collège Fra Angelico

ECMS
 Objectifs spécifiques
Specifieke doelstellingen 

Het project heeft als doel Wereldburgerschapseducatie (WBE) te bevorderen door jongeren kennis te laten maken met mondiale vraagstukken zoals ongelijkheid, klimaatverandering en mensenrechten, en hen tegelijk aan te moedigen tot verantwoord en solidair gedrag. Een van de specifieke doelstellingen is om leerlingen bewust te maken van wereldwijde uitdagingen en hen vertrouwd te maken met de Sustainable Development Goals (SDGs) via participatieve workshops op school. Deze workshops bestaan uit 15 interactieve sessies waarin gebruik wordt gemaakt van tools zoals Kahoot (interactieve quizzen), groepswerk en presentaties in de klas. De behandelde thema’s zijn onder andere algemene kennis over landen, gendergelijkheid en sociale rechtvaardigheid. Deze activiteiten bieden een leuke en boeiende manier om leerlingen aan het denken te zetten over mondiale uitdagingen en hun eigen rol in de samenleving.

Een andere belangrijke doelstelling is om leerkrachten toe te rusten om de concepten van mondiaal burgerschap op een duurzame manier in hun onderwijspraktijk te integreren. Daartoe ontwikkelt het project innovatieve leermiddelen, waaronder een website met bronnen over mondiale ongelijkheid en een vereenvoudigd glossarium om deze concepten toegankelijk te maken, evenals portfolio's om het leren van leerlingen te begeleiden na de bewustmakingssessies die zijn opgezet. Deze hulpmiddelen zijn ontworpen om leerkrachten te helpen hun kennis van de SDG's te verdiepen en deze concepten op een effectieve en duurzame manier door te geven.

De eerste resultaten in 2024 vertegenwoordigen 3 klassen, of 40 leerlingen, die zich bewust zijn geworden van mondiale vraagstukken en de onderlinge afhankelijkheid tussen naties, evenals de duurzame integratie van de concepten van mondiaal burgerschap in de leerplannen van de deelnemende scholen. Daarnaast is het project gericht op het versterken van de onderwijsvaardigheden van leerkrachten op het gebied van onderwijs over de SDG's, om zo bij te dragen aan collectief bewustzijn en mobilisatie voor een eerlijkere en duurzamere toekomst.

CONTACT

CARE Belgium AISBL

Louizalaan 367,

1050 Brussel

Tel: +32 (0) 2 880 66 87

+32 (0) 471 621 580

info@carebelgium.be

SITEMAP

© 2020 by AS PRO Agency

bottom of page